Monday, April 19, 2010

...AIR MATA...

Assalamualaikum...

(satu tajuk kajian ALQURAN dan SAINS.. yang bertajuk 'perubatan menurut Islam dan sains..

“dan mereka menyungkur di atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk…”
(al-isra’:109)

“Menangis adalah kelembutan yang bersarang di hati akibat dari rasa takut,cemas,sayang rindu atau sedih yang memberi kesan pada jiwa,hingga bersimbahlah air mata…..”

-kajian perubatan mengukuhkan bahawa 86% perempuan dan 73% lelaki berasa lega setelah menangis.

-sedih menjadi faktor lebih separuh air mata manusia tumpah,sedangkan bahagia adalah faktor yang menyebabkan 20% air mata keluar

- Kajian para ilmuan:-air mata mengandungi 25% protein dan satu bahagian dari zat besi terutama magnesium.ini adalah unsur racun yg boleh bebas dari manusia ketika ia menangis.

-Doktor Bryan Dowt,pakar runding kedoktoran jiwa dan penulis popular telah membuat kajian selama 15tahun berpendapat bahawa tidak menangis boleh mengundang beraneka jenis penyakit..

“menangis merupakan cara yang paling berkesan untuk memperbaiki keadaan kesihatan.menangis bukanlah tanda lemah dan tidak matangnya keperibadian seseorang…”


‘DISEBALIK MENANGIS’

air mata mempunyai kemampuan yang kuat untuk membunuh mikroba yang sangat membahayakan, disebabkan ia mengandungi unsur lizomi dan oksida potasium.

setiap hari,meskipun tanpa menangis,mata boleh mengeluarkan 5cm’ air mata.
Peratusan racun arsenik yang berada di dalam setitis air mata boleh membunuh seseorang jika racun yang keluar di antara dua kelopak mata itu masuk ke dalam tubuh tanpa disedari..


’JENIS-JENIS AIR MATA YANG MENGALIR DARI MATA’

PERASAAN:- tindak balas atas peristiwa yang menyentuh perasaannya.mengandungi pelbagai jenis hormon protein dan androfin.

PAYUNG PELINDUNG:- Mengandungi unsur garam dan enzim yang dapat membunuh bakteria-bakteria yang tidak dilihat..

KEPEKAAN:- Mengandungi unsur-unsur air mata pelindung.memelihara kedua-dua mata dari pelbagai kotoran dan benda-benda tertentu seperti wap-wap bawang.

"aku haramkan neraka kepada mata yang selalu menangis kerana takut kepada allah s.w.t…”
(HR ahmad dan nasa’i)

AIR MATA adalah kelenjar yang diproduksi oleh proses lakrimasi untuk membersikan mata. Kata lakrimasi juga dapat digunakan merujuk pada menangis. Emosi yang kuat juga dapat menyebabkan menangis, walaupun kembanyakan mamalia darat memiliki sistem lakrimasi untuk membiarkan mata mereka basah, manusia adalah mamalia satu-satunya yang memiliki emosi air mata.

’AIR MATA dan MANFAATNYA’
Harun Yahya pernah mengatakan pada tulisannya tentang ”MIRACLE OF EYE” bahwa Tears are perfect eyedrops. Banyak orang yang mengira bahwa air mata kita adalah hanya sekedar cairan yang mengalir apabila kita menangis. Padahal sebenarnya, air mata adalah cairan ciptaan Allah yang sangat bervariasi kandungan dan fungsinya. Subhanallah..

Airmata melindungi mata dari kuman dan mengandung Lyzosime yang dapat membunuh berbagai macam mikroba. Lyzosime ini sendiri adalah zat desinfektan yang lebih keras dari zat-zat kimia yang digunakan untuk mendesinfeksi seluruh tubuh

Subhanallah,. marilah kita berhenti sejenak untuk berfikir. Bagaimana mungkin, mata yang merupakan organ yang sangat halus, dapat ”tahan” dengan kandungan zat kimia sekeras Lyzosime tersebut tanpa menimbulkan iritasi dan lain sebagainya. Jawabannya sudah sangat jelas, bahwa ini adalah salah satu bukti penciptaan Allah SWT.

Lapisan air mata sendiri terdiri dari tiga lapisan yaitu : Lapisan minyak, Lapisan air dan Lapisan Lendir. Lapisan minyak merupakan lapisan terluar yang dihasilkan oleh kelenjar-kelenjar kecil pada pinggir kelopak mata yang bernama kelenjar Meibom. Fungsi dari lapisan minyak ini adalah untuk melicinkan permukaan mata dan mengurangi penguapan air mata.

Lapisan minyak merupakan lapisan terluar yang dihasilkan oleh kelenjar-kelenjar kecil pada pinggir kelopak mata yang bernama kelenjar Meibom. Fungsi dari lapisan minyak ini adalah untuk melicinkan permukaan mata dan mengurangi penguapan air mata. Lapisan minyak merupakan lapisan terluar yang dihasilkan. Lapisan air merupakan lapisan tengah yang dihasilkan oleh sel sel yang tersebar pada konjungtiva (selaput bening mata). Lapisan ini berfungsi membersihkan mata dan mengeluarkan benda-benda asing ataupun iritan yang masuk ke dalam mata. Lapisan terdalam adalah lapisan lendir. Lapisan ini membantu agar air mata tersebar rata pada permukaan mata dan membantu agar mata tetap lembab..

(kajian yg dibuat oleh Dr. Rozalina Loebis, SpM, http://kajianmuslimah.wordpress.com/2008/03/24/air-mata-dan-manfaatnya/)

Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya "Mengapa engkau menangis?"

"Karena aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.

"Aku tidak mengerti", kata anak itu.

Ibunya hanya memeluknya dan berkata, "Dan kau tak akan pernah mengerti"

Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya, "Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"

"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis.

Akhirnya ia menghubungi Tuhan, dan ia bertanya, "Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis?"

Tuhan berkata:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "

"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang kala menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu "

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan.

Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan apabila ianya diperlukan."

"Kau tahu:

Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, penampilannya, atau bagaimana ia menyisir rambutnya."

"Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, karena itulah pintu hatinya tempat dimana cinta itu ada.."

No comments:

Post a Comment

ZUNNULMISR

My photo
"sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahannya.." (al insyirah_6)