Friday, December 10, 2010

TAWAKKAL MENDIDIK JIWA PASRAH


.:السلام عليكم ورحمة الله:.



KEPUTUSAN PEPERIKSAAN SEMESTER I SESI AKADEMIK 2010-2011 boleh disemak menerusi web di alamat http://www.ukm.my/smpweb dan menerusi gerbang SMS-UKM dengan menaip maklumat berikut:UKM RESULT > No Matrik > No Mykad / Passport dan hantar ke 15888 Semakan boleh dibuat mulai 10 Disember 2010.




Hidup ni penuh dengan ujian.. Memang perit dan pedih untuk menghdapinya.. Diri, pujuklah hati.. ingatlah Allah.. sesungguhnya, banyaklah sudah isi2 yang tersingkp di dalam kalamNya.. segala jawapan ada didalam kalamNya..

"....dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.."
(Surah Yusuf ayat 12)


Keputusan peperiksaan tak membanggakan. walau apapun, Alhamdulillah.. tahniah kawan2 yg mendapat dekan.. apa bezanya aku dengan kawan2.. padahal study sama2.. kenapa aku x boleh dpt dekan macam diorang??? sedih, sedih gak.. jgn sampai lupa nk ucapkan kalimah alhamdulillah.. adakah aku leka dengan result teruk? knp sampai blh lupa nk ucap kalimah alhamdulillah.. Allah tak adil ke? Kita lupa ke, sebab bukan Allah yg tak adil, tapi natijah tu atas amalan kita, atas usaha kita, dan apa yang kita jawab masa exam, tu yg kita dapat.. soalan suruh jawab 10, dah kita jawab 7 je, camtu la result yang kita dapat.. fikirkan semula, banyak mana amalan yg kita lakukan sekiranya kita x berjaya.. knp kita x mensyukuri nikmat Allah beri.. syukurlah.. jgn lupa diri..

teringat pesanan ustaz masa kecik2 dulu, "masa paling indah dalam hidup ni adalah masa belajar.." dan ayat2 yang biasa dia pesan, nanti dah berumah tangga tanggungjawab dah lain. jadi masa sekarang ni la kejar betul2 cita2.. ramai orang cakap, releks la, zaman sekarang dah lain, kahwin masa belajar ok, dah jadi perkara biasa. takde yang mustahil, tapi kene pandai2 bahagi masa la.. hm, nk kene pandai2 bahagi masa tu la yang sangat dibimbangi.. tak pe, buat masa sekarang tak perlu fikir lagi, yang penting belajar betul2 dulu.. yup, dunia je.. knp orang selalu cakap cmni e? teringat pensyarah kat maahad dulu penah luahkan kekecewaannya yang anak murid dia cakap kenapa nk beria sangat study, dunia je semua tu.. allahuakhbar.. hei!! lupa ke, belajar kat dunia ni adalah amalan kita kat dunia, dan amalan kat dunia yang sementara ni, adalah untuk bekalan kita selama2nya kt akhirat..  bila nak axam, teringat pesanan ust masa kecik2 dulu, sampai sekarang ingat lagi formula ni :
(U-M=S M-U=G U+M=B)
"usaha tanpa matlamat, sia2"
"matlamat tanpa usaha, gagal"
usaha bersama matlamat, berjaya"

redha la dengan apa yang dah dapat tu, tp jangan ditinggalkan usaha yang berterusan untuk masa akan datang. insyaallah.. Tawakkal juga harus disertakan.. ye.. betul... taqarrub ilallah,. jangan leka..

19 haribulan 12 ni dh naik sem baru, insyaallah, nak bina azam baru.. tajdid niat betul2.. insyaallah3.. cabaran kembali, terutama foundation, ko-k dan sejarah2 ni, assignment kena buat betul2.. insyaallah..

JAPATI ( Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam batch 2010/1011)



( group KO-K KKM UKM tahun 1)

akhir kalam, hayatilah sebuah Hadith Rasulullah SAW,Sabda Nabi s.a.w kepada Ibnu `Abbas ketika itu dia masih kecil: Maksudnya:

"Wahai anak kecil! Sesungguhnya aku ingin mengajarmu beberapa kalimat, iaitu, jagalah Allah (jagalah perintahNya) nescaya Allah menjagamu. Jagalah Allah (jaga perintahNya) nescaya engkau dapati Dia berada di hadapanmu (menunaikan keperluanmu). Apabila engkau memohon pohonlah daripada Allah. Apabila engkau meminta pertolongan minta tolonglah daripada Allah."


ALHAMDULILLAH!!!!...
.: برك الله :.

No comments:

Post a Comment

ZUNNULMISR

My photo
"sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahannya.." (al insyirah_6)